Using my body in combination with multi-media technologies, my artistic practice illuminates the relationships between the representation of state violence in mainstream media, institutionalized machismo, heterosexual pornography, and violence against women. My work is both performative and technological, both art and activism, and a mix of cabaret, public intervention, and video transmission. Five years ago I created La Fulminante, a character who invites her audience into the world of auto-representation and meta-pornography, using internet information strategies to condemn globalized society. La Fulminante dismantles the language used in the discourse of emancipation by bringing together in her body eroticism and social criticism. La Fulminante is a character inspired by sexually provocative stereotypes of Latin American women. She embodies erotic fantasies built by the mass media, using reggaeton and pornography. She uses her body as a tool to disseminate information, as an element of attraction to make visible alternative political strategies, a resistance against mass media and a struggle against imperialism.

 

In 2015, I was awarded the 3rd Visual Arts Biennial Bogotá Prize Acquisition Award as well as a FONCA scholarship to create a political multimedia cabaret laboratory in Mexico. In 2013 I was selected for a Franklin Furnace Fund Award for the performance Your Car Is Clean, Your Conscience is Dirty, which I performed in New York City 2015. In 2013, I participated as an invited performer at the Hemispheric Institute’s annual meeting in Sao Paulo, and in 2012 I was invited to Canada for La Rencontre Internationale D’art Performance De Québec (RIAP), taking place throughout four cities in Canada. Additionally, my work has been presented in Canadá, Venezuela, Spain, Argentina, Chile, Costa Rica, Germany, Ecuador, Argentina, Perú, the United States, Mexico, Korea, Brazil, Nicaragua, Guatemala, Estonia, Italy, France, and Colombia.

BIO

Su práctica artística plantea preguntas a las estrategias de manipulación que existen detrás de diferentes sistemas de representación que circulan en los mass media (noticieros, campañas políticas, reggaetón, Narcotelenovelas, etc) haciendo una critica directa a estas estructuras de poder simbólico utilizando recursos audiovisuales .
Sus performances se inspiran en los estereotipos sociales alrededor de la mujer latina sexual- mente provocativa, una mujer extraída de las fantasías eróticas construidas por los mass media y la pornografía, quebrando estos clichés de la sensualidad con acciones donde de cruzan lo obsceno y lo grotesco para generar nuevas lecturas sobre estas corporalidades en relación con temas políticos.

Su trabajo es a la vez performativo y tecnológico, crea sus performances para distintos tipos de escenarios de acceso público como la web, la calle, cabaret, galerías, usando recursos asocia- dos a la performatividad de género y la guerrilla de la comunicación. Interesada en temáticas relacionadas con la globalización, la lucha antiimperialista y contra el modelo de relaciones de poder impuesto por el arraigado machismo latinoamericano desde una perspectiva transfemi- nista.

En el año 2015, fue galardonada con el Premio 3a Bienal de Artes Visuales Bogotá, así como una beca FONCA para crear un laboratorio multimedia de cabaret político en México. En 2014 ganó el primer premio en la III Bienal de Arte de Bogoá, Fundación Gilberto ALzate Avendaño con la obra Con el Diablo Adentro. En 2013 fue seleccionada para el Franklin Furnace Fund para el performance de Carro Limpio Conciencia Sucia que se presentó en la ciudad de Nueva York en 2015. En 2013, participó como invitada en el encuentro anual del Instituto Hemisférico de Arte y política en Sao Paulo, y en 2012 fue invitada a Canadá para La Rencontre Internationale D’art Performance de Québec (RIAP).

Su trabajo ha sido presentado en exposiciones colectivas, festivales de video, cine experimen- tal y performance, también en teatros, centros culturales, espacios independientes y espacios públicos en : Canadá (Quebec City, Vaste et vague, Montreal, Chicoutimi,Toronto) , Venezuela (Caracas) , España (Barcelona y Madrid) País Vasco ( Bilbao) Argentina (Buenos Aires) , Chile ( Santiago) , Costa Rica, Alemania ( Berlín) , Ecuador (Quito) , Perú ( Lima) , Estados Unidos (Nue- va York, New Orleans, Austin y Dallas) , México( Guadalajara, Tuxtla Gutiérrez, CDMX) , Corea (Seoul) , Brasil ( Curitiba, Sao Paulo), Nicaragua( Managua) , Guatemala (Guatemala City) , Esto- nia( Tallin) , Italia ( Bolonia) , Francia (Paris) y Colombia ( Cali, Bogotá, Medellín, Bucaramanga, Popayán).