Nadia Granados

DANZA MACABRA

Performance presentado en el CENART en el Primer Encuentro Internacional Poética de la Acción. Performance, Teatralidad, Cuerpo y Memoria. México 2015. Curaduría  de Josefina Alcazar.

Dressed in a black garbage bag which covers my head and torso, skin colored pantyhose, and heels, I will move through the space, going in and out of the audience. The audio during this time is a male voice, which speaks in an extremely sexual manner. The voice goes on for 7 minutes and during this time, I sometimes drop to the ground, rise again and end up front of a video projection of continuous obscene text.

Suddenly, the male voice is interrupted by very loud music, a song called “The Table of Disorder.” I begin dancing in front of the video projection, dancing more and more frantically, until the song ends, and I fall to the ground. I stay there on the ground while the video projection shows my body lying motionless inside of a trash bag in numerous locations, all beaches in Mexico. At the end of the video, I get up and leave, but bent over so that my entire body is hidden inside of the trash bag.

This action refers to the problem of femicide in Mexico, which has reached a horrifying proportion. Seven women die in Mexico everyday, a tragedy that has become normalized, despite the outrage of the general population who is forced to depend on ineffective institutions to solve this problem. Many of these crimes are committed by partners, rape ending in killings, and some by gangs trafficking women and organs.

In this action using this exaggerated and choreographed body language of a desperate struggle, I evoke the ways in which violence on the female body often becomes a sexual fetish.

______________________________________________________________________

 

Vestido con una bolsa de basura negra que cubre mi cabeza y mi torso, medias veladas y tacones, me muevo por el espacio, entrando y saliendo de la audiencia. El audio durante este tiempo es una voz masculina, que habla de una manera extremadamente sexual. La voz continúa durante 7 minutos y durante este tiempo, a veces me tiro al suelo, me levanto nuevamente y termino en frente de una proyección de video de texto obsceno continuo.
De repente, la voz masculina es interrumpida por una música muy fuerte, una canción llamada “La mesa del desorden”. Comienzo a bailar frente a la proyección de video, bailando cada vez más frenéticamente hasta que la canción termina, y me caigo al suelo. Permanezco allí  mientras la proyección de video muestra mi cuerpo inmóvil dentro de una bolsa de basura en numerosos lugares, todas las playas de México. Al final del video, me levanto y me voy, pero acurrucada para que todo mi cuerpo esté escondido dentro de la bolsa de basura.
Esta acción se refiere al problema del feminicidio en México, que ha alcanzado una proporción horrible. Siete  mujeres mueren en México cada día, una tragedia que se ha normalizado, a pesar de la indignación de la población en general que se ve obligada a depender de instituciones ineficaces para resolver este problema. Muchos de estos crímenes son cometidos por parejas, violaciones que terminan en asesinatos y algunas por pandillas que trafican con mujeres y órganos.
En esta acción usando este lenguaje corporal exagerado y coreografiado de una lucha desesperada, evoco las formas en que la violencia sobre el cuerpo femenino a menudo se convierte en un fetiche sexual.

 

Next Post

Previous Post

1 Comment

  1. Www.Linux.ca January 19, 2018

    WЕ WILL.? They both shouted and so they ran to the bed room Ьickering about ԝһo gets to go first.

Leave a Reply

© 2018 Nadia Granados

Theme by Anders Norén